vrijdag 21 november 2008

FC in het theater!

FairClimate krijgt nóg meer fans! Afgelopen zaterdag (15/11) was ik op de Landelijke Diaconale Dag (LDD) om daar over Fair Climate te vertellen. Het mileu kreeg bijzondere aandacht want het thema van deze dag was 'Zorg voor elkaar - Zorg voor de schepping'. Dé perfecte gelegenheid om iets meer te vertellen over Brazilië en o.a. de ontbossingproblematiek die ik daar van dichtbij heb ervaren. Negen uur 's ochtends liep ik zenuwachtig met een kopje koffie door de foyer van het Beatrixtheater in Utrecht. Ik volgde de aanwijzingen zoals ik die gekregen had bij het binnengaan van het theater, twee keer een trap op, dan naar links: opeens stond ik midden in het decor van 'Dirty Dancing'! Misschien was ik toch verkeerd gelopen..? Ik dook onder een groot projectiescherm door en stond opeens op hét podium. Voor mij strekten 1000 rode pluche stoelen zich uit. Ik slikte en hoopte dat ik tijdens mijn FCpraatje de bezoekers niet zou kunnen zien - 1000 paar ogen... Maar ik kon niet meer terug, presentatrice van de LDD Elsbeth Gruteke had mij al opgemerkt en heette mij hartelijk welkom. Zij zou mij (en 5 andere gasten) tijdens het hoofdprogramma op het podium kort interviewen. Nu ik beter wist wat mij te wachten stond verdwenen mijn zenuwen. Ik liep naar de Fair Climate stand om met mijn collega's te overleggen hoe we het béste uit deze dag zouden kunnen halen.

Het interview ging goed en ook de discussieworkshop waaraan ik 's middags mocht meewerken gaf voldoening. Het was tof om weer over Brazilië te praten! Ik merkte dat spreken over oplossingen voor klimaatverandering (bijna) vanzelfsprekend is geworden. Het is een hip thema waar iedereen in zijn persoonlijke situatie mee te maken heeft. Veel kerkvertegenwoordigers namen dan ook een praktische Fair Climate-plan mee naar huis, om door middel van de tips die ze daarin vonden hun kerk op te pimpen tot 'duurzaam verantwoord'! Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat lopen. In ieder geval heb ik uit deze dag genoeg energie kunnen halen om de komenden weken Fair Climate nóg meer onder de aandacht te brengen!

Kijk voor het promo filmpje dat voor deze LDD van mij gemaakt werd, op: http://www.kerkinactie.nl/page.aspx?title=Landelijke%20Diaconale%20Dag%20over%20%E2%80%98zorg%E2%80%99&rIntId=3903&rIntNavId=4578&rIntNavMotherNavId=4556&rIntNavStepMotherNavId=0&intNavType=5&blnPage=true

Geen opmerkingen: