woensdag 15 oktober 2008

Meat the Truth

Afgelopen week heb ik de documentaire van de Partij voor de Dieren, Meat the Truth, gezien. Deze film gaat over de rol van de veeteelt en grote veevoerproducenten in klimaatverandering. Ik las de aankondiging op de website van de Provincie Zuid-Holland (mijn nieuwe werkgever!) en besloot om eens een kijkje te gaan nemen, het vond namelijk plaats in de Statenzaal van het provinciehuis. Ik ging lekker alleen, want het provinciehuis voelt toch al een beetje als een veilige haven. Niets was minder waar toen de glimmende vlaggen van de PvdD me tegemoet glommen bij de ingang en ik ook al snel de enige aanwezige bleek te zijn die niet lid was van de partij…..
Vol goede moed betrad ik toch de zaal, in de hoop op een goede film en een lekkere discussie achteraf over het beleid dat Nederland en de Provincie zou kunnen voeren op het gebied van klimaatverandering en de rol van de veehouderij en hele productieketen hierin. Ik ben toch ambassadeur nietwaar!?

De film was erg indrukwekkend, er werd natuurlijk wel goed op m’n geweten ingespeeld, (‘Shit, had ik vanmiddag nou maar niet die kroket gegeten….’ ), de nodige cijfers werden om mn hoofd geslingerd (de heftruck-actie a la Al Gore werd herhaald, succes gegarandeerd) en de zielige beelden van dieren ontbraken niet (de verontwaardiging in de zaal was groot!) alleen als echte FairClimate ambassadeur vond ik eigenlijk de soja-problematiek natuurlijk wat onderbelicht. Ik klink nu wat cynisch misschien, maar de film was echt wel een eye-opener hoor! Mijn vleesconsumptie was al flink geminderd, maar nu is die overtuiging toch weer wat kracht bijgezet.
Goede hoop dus op de discussie! Maar helaas zaten flink wat eensgezinden in de zaal en werd vooral gesproken over hoe deze film meer gepromoot zou kunnen worden. Heel leuk en aardig, maar hoe zat het nou met het beleid van de provincie, wat doet de overheid op dit gebied? Hoe zit het nou met de invoerrechten op soja die niet betaald hoeven te worden? Hoe kan Nederland zijn verantwoordelijkheid nemen bv op het gebied van ontbossing en als grootste afnemer van soja uit Brazilie? Ik deed verwoedde pogingen deze vragen te laten landen, maar met 1 stille ‘uhhuhh’ van mijn buurvrouw stierven mijn pogingen een eenzame dood.
Beetje teleurgesteld liep ik naar buiten, in de hoop op een lekker wijntje bleek er alleen appelsap of sinaasappelsap te zijn. Nog 1 keer geprobeerd om mn verhaal te doen bij de het stel uit Hillegersberg (‘wij waren er vanaf het begin af aan al bij…..’ ‘ wat doet ze het goed he, onze Marianne!’ ) , maar ook dat was een verloren zaak. Toen daarna een lidmaatschapskaart voor de partij subtiel onder mn neus werd geschoven wist ik niet hoe snel ik weg moest komen. Ach ja, niet alle activiteiten van een Fair Climate ambassadeur gaan nu eenmaal over rozen ;-)

by Anne Marie

Geen opmerkingen: